Branding voor fintech – Een casestudy

Branding

Branding is voor een (startend fintech) bedrijf onmisbaar. Branding zorgt er namelijk voor dat de identiteit van het merk wordt uitgedrukt en omgezet in (niet-)visuele waarden. Het is dus een heel breed begrip en bestaat o.a. uit het creëren van een website, logo, slogan, huisstijl en dit is nog maar een tipje van de sluier. Ieder bedrijf heeft zijn eigen identiteit en doet dus aan branding, ook al is er weinig tot geen visualisatie of een duidelijke brand strategie. Veel (startende fintech) bedrijven hebben een branding vraagstuk met een daar bijbehorend budget. Zo kwam Vectis Ai bij ons terecht. Dit bedrijf is gevestigd in Dubai en wilde zich op de kaart zetten. Na het kennismakingsgesprek is er een plan gemaakt wat aansluit op het budget en de behoefte van de klant.

In het kort

  • Naam: Vectis Ai
  • Project type: Fintech
  • Klantvraag: Huisstijl en landingspagina (website)
  • Projectduur: < 1 maand
  • Jaar: 2022
  • Budget: Laaggemiddeld

Een pakket voor een passend budget

Het oprichten van een fintech bedrijf is leuk en spannend. Je wilt het bedrijf goed op de kaart zetten en bent op zoek naar een brand designer. Je zoekt op Google met zoekwoorden als brand designer, websitebouwer, ‘website laten maken’, etc. De resultaten die je ziet zijn vaak van bedrijven die unicorns als doelgroep hebben.

Als start-up zoek je iemand die met je mee denkt en je aan de hand neemt voor de realisatie van een website en huisstijl. Maar dat niet alleen, je zoekt ook iemand die met je meedenkt over o.a. de merkpositionering en -strategie (zie hiervoor de vorige blogpost). Studio Erwin Sala denkt graag mee met zowel grote als kleine bedrijven en levert een mooi pakket voor een passend budget.

Dit hebben we ook voor Vectis Ai mogen doen. Dit is een fintech startup bedrijf gevestigd in Dubai.

‘We zochten een bedrijf dat een mooie website kon bouwen en een goede huisstijl kon realiseren. Er wordt goed meegedacht wat betreft de positionering, wat ons ook voor een deel ontzorgde.’ – Founder & Co-owner Vectis Ai

Wat de klant vroeg

  • Website (landingspage)
  • Eenvoudig logo
  • Huisstijl
  • Advies in merkpositionering, verwerkt in huisstijl en website.
  • Snelle oplevering (binnen een maand)
  • Laaggemiddeld budget

Voor Vectis Ai is er een custom made stappenplan gemaakt a.d.h.v. de behoefte van de klant. Er was een midrange budget beschikbaar. De oprichter van het bedrijf gaf aan dat het wenselijk was dat er binnen afzienbare tijd een website in de lucht was. Door middel van een kennismakings- en vervolggesprek hebben we onder meer in kaart gebracht wat het budget is, wie de doelgroep is, en wat het bedrijf wil uitstralen. Na deze gesprekken konden we schetsen maken en presenteerden we dit aan de klant. Pas als de klant tevreden is gaan we verder met de vervolgstappen. Alles bij elkaar heeft het 3 weken geduurd om de branding voor Vectis Ai te realiseren.

Stappenplan voor Vectis Ai

  • 1. Kennismakings-& vervolggesprek
    Tijdens de kennismaking wordt onder meer duidelijk welke activiteiten een bedrijf doet, wie de doelgroep is, waar het bedrijf voor staat (missie en visie) en hoe het bedrijf gezien wil worden door de ideale klant.
  • 2. Moodboards
    Na het kennismakingsgesprek worden er (anti-)moodboards gemaakt door de klant. Met de moodboards wordt richting gegeven welke uitstraling wel dan niet wenselijk is.
  • 3. Schetsen
    Studio Erwin Sala gaat aan de slag en maakt een aantal schetsen maken van het logo en de huisstijl. Dit wordt tussentijds besproken en kan er feedback gegeven worden.
  • 4. Definitieve uitwerking
    Nadat er feedback is gegeven wordt er verder gewerkt aan de schetsen. Zo werken we aan het eindproduct en wanneer die af is, en zodra jij tevreden bent, dan is het tijd voor de laatste stap.
  • 5. Implementatie
    De implementatie houdt in dat o.a. de website live gaat, jij de logo’s ontvangt.

“Wat we fijn vonden aan de samenwerking met Studio Erwin Sala is dat er een custom made plan gemaakt wordt, gebaseerd op onze behoeften. De communicatie verliep snel en zonder enige moeite. Er is geen standaard werkwijze wat maakt dat je niet gebonden bent aan een procedure. Het voordeel hiervan is dat de creativiteit extra wordt gestimuleerd en er bijzonder leuke ontwerpen gemaakt worden.” – Founder & Co-owner Vectis Ai

Studio Erwin Sala heeft Vectis Ai mogen helpen met een custom made pakket wat past bij het midrange budget wat beschikbaar was. Door een open en duidelijke communicatie is het project binnen een maand afgerond en kon alles binnen het budget worden gerealiseerd. Klant blij, wij blij!

Heb jij na het lezen van deze blogpost interesse gekregen in het laten branden van jouw fintech bedrijf? Neem dan snel vrijblijvend contact met ons op!

Zomaar wat werk van ons

Sellavie, spullen met een verhaal
Jan Krüs, piano- en vleugeltechnieker