Dutch Lions FC
In 2017 creëerden we een logo voor de koepelorganistie van Dutch Lions FC. Dit logo staat als verbindend element boven alle Dutch Lions FC-clubs in Amerika.
Achtergrond
Dutch Lions FC begon in 2009 als één club in Dayton, Ohio en is sindsdien uitgegroeid tot een franchise met veel voetbalgerelateerde activiteiten. Het bleek een behoorlijk grote uitdaging om de hele groep merkgewijs bij elkaar te houden. De verschillende franchisenemers opereren in verschillende gebieden, met verschillende achtergronden en verschillende behoeften. Daardoor hebben ze vaak verschillende ideeën over wat er moet gebeuren.
Strategie
We besloten om de verschillende vestigingen meer vrijheid te geven om zelfstandig te opereren en zich te richten op hun lokale verzorgingsgebied. Maar om een overkoepelend Dutch Lions FC-merk te behouden ontstond de behoefte aan een logo dat boven alle andere uit zou steken. Het logo kan bijna letterlijk worden 'gebrand' op elk marketing- of communicatiestuk. Dit maakt het direct onderdeel van de gehele organisatie.
Ontwerp
Het is niet de bedoeling dat het logo op een centrale plaats komt te staan in marketingmateriaal. Daarom is het zo opgezet. Het logo kan in de hoek van elk medium geplaatst worden en herkenbaar en sterk blijven. Dutch Lions FC wil een sterk merk zijn en daarom is er gekozen voor een sterke typografie. De vijfhoek met de springende leeuw - gestileerd op de typische DLFC manier - geplaatst naast "FC" dient om te benadrukken waar het allemaal om draait: voetbal.
Resultaat
Door de helderheid van het ontwerp en het merk zijn er nieuwe mogelijkheden en richtingen ontstaan voor de organisatie om te groeien.